El Centre Juvenil Lisieux és una entitat educativa que ofereix a adolescents i joves un ambient propici perquè desenvolupin la seva personalitat en aquest període de la vida.
A l'abric de la parròquia, i en continuïtat amb la tasca que s'ha dut a terme a l'Esplai, promou activitats lúdiques adients a les edats compreses entre els 13 i 25 anys.
Els pares, conscients que l'adolescència és el temps on els nois/es experimenten els canvis més significatius de la vida, han d'estar atents a les demandes i exigències que afronten els seus fills. Se'ls ha d'ajudar a que sàpiguen viure en positiu les transformacions físiques, psíquiques i morals que es donen.
D'aquí neix la necessitsat d'un nou impuls a la tasca educativa de la parròquia. El Centre Juvenil Lisieux és una eina de treball pels pares en aquesta bonica i engrescadora etapa de maduració dels seus fills.
2. Una tasca educativa continuada.
Arribada l'adolescència s'ha de vetllar pel procés individual de cada noi/a ja que descobreix ara la capacitat de raonar i d'actuar per si mateix.
És un temps fonamental en la maduració de la personalitat, en quant a hàbits de pensament i d'acció que s'han anat desenvolupant des de petits. Una etapa de recerca d'identitat, de trobada amb un mateix com a subjecte individual.
En aquest procés d'individualització, la tasca educativa en la familia, l'escola i el temps d'oci han de tenir una estricta unitat.
3. Els pares.
És ara quan els nois/es necessiten -més que mai- la tutela educativa dels pares.
Sense vulnerar la seva intimitat, han de vetllar perquè els fills assoleixin les virtuts que els portin a assumir la responsabilitat dels propis actes. La coherència de vida dels pares esdevé el model educatiu per excel·lència.
Els nois/es, en l'ambient de la parròquia, han de trobar aquelles virtuts que es fomenten en la família. D'aquí neix la necessitat d'un diàleg fluid entre els pares, monitors i mossén; tots cerquen un mateix objectiu: la maduració integral del jove.
4. Els monitors: uns amics, uns models.
En aquest procés l'adolescent cerca el seu propi espai i tendeix a buscar nous punts de referència en adults fora de l'àmbit familiar.
Tutelats per la tasca educativa dels monitors, ara amb més raó, estableixen amb ells una singular relació, essent els seus amics i alhora models a on poder-se emmirallar.
Tot potenciant els lligams d'amistat cal vetllar perquè aquestes no siguin dependents i el noi/a pugui expressar-se amb llibertat i naturalitat.
5. Afectivitat i sexualitat: un creixement armònic.
Les ràpides transformacions físisques, que es produeixen en aquest període, comporten un canvi en la psicologia de l'adolescent. Es precisa una correcta educació en l'afectivitat i dels sentiments, basada en dues virtuts cabdals que s'han d'ensenyar i viure des de petits: el pudor i la puresa.
Educar en la castedat fa possible un creixement harmònic de la persona on el noi/a aprèn a respectar la seva sexualitat, i la dels altres, com a tresor de Déu a salvaguardar.
Des de la tasca educativa del Centre Juvenil cal fer possible que aprenguin a discernir correctament els seus sentiments i re-orientin així les seves accions. El món afectiu, sense una correcta orientació, retarda i perturba la maduració personal.
La nova percepció de la realitat en la que viuen els adolescents fa que es qüestionin -en primera persona- el fet religiós. Cerquen per ells mateixos un coneixement i una comprensió de la seva vivència cristiana.
Aquest procés no està exempt de contrarietats. Per això s'ha de restar atent per poder oferir a cada noi/a els mitjans necessaris perquè descobreixi -per ell mateix- que la fe en Déu és el motor de la vida.
La parròquia fomentarà espais de pregària i reflexió on l'adolescent pugui verbalitzar, tant a nivell col·lectiu com individual, les seves inquietuds. Ajudant d'aquesta manera el procés de maduració en la fe a fi que vagi adquirint un compromís formal amb ella que el porti a l'amistat amb Crist.
7. Les activitats: potenciar la responsabilitat.
Per mitjà del joc, l'esport, el servei als altres i l'estudi, els nois/es creixen en el coneixement de si mateixos.
Mitjançant excursions, convivències, xerrades formatives i acció social es crea un clima interpel·lador i sa que els convida a adquirir gradualment responsabilitats.
8. Els nivells.
El Centre Juvenil Lisieux es divideix en tres nivells per adaptar-se millor a les necessitats de cada edat:
NIVELL A: 3r i 4rt d'ESO
NIVELL B: 1r i 2on de Batxillerat
NIVELL C: Universitaris
Cada nivell funciona de manera independent tot i que hi ha activitats conjuntes.
Els tres nivells participen de les trobades familiars que des de l'esplai i la parròquia es proposen, creant així una unitat entre el grup d'amics i la família.
9. L'organització.
El mossèn, conjuntament amb els pares del Consell Educatiu, té l'obligació de vetllar per la selecció i formació d'aquells que han de ser monitors.
Ells assumeixen amb joia aquesta important tasca apostòlica. És per això que es comprometen a crèixer en virtuts, en el coneixement de la doctrina de l'Església Catòlica i a intensificar la seva relació personal amb Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Comenta!